,

Nu we al een behoorlijke tijd thuis aan het werken zijn zie ik steeds meer mensen om mij heen die lichamelijke klachten hebben. Heel begrijpelijk natuurlijk want thuis werk je misschien wel aan je eettafel of een bureau dat niet helemaal aan de Arbo eisen voldoet. Ook is de kans groot dat je te lang in dezelfde houding achter je computer zit en te weinig pauzes neemt. Een bekende en begrijpelijke valkuil.

En natuurlijk weet je het wel. Vaker je ogen wat rust geven en meer bewegen. Maar heb je daar wel tijd voor? Je hebt nog een hele lijst aan klussen die je moet doen voor het werk en je werkgever verwacht dat je werk elke dag af is, en ook tijdens die ellenlange zoom meetings kun je natuurlijk niet zomaar opstaan en een aantal Jumping Jacks gaan doen. Alhoewel 😉

Maar er zijn mogelijkheden die je direct kan toepassen zonder dat er tijd verloren gaat. Dus twee vliegen in 1 klap toch? Lees hieronder onze tips.

Tip 1: Ontspannen bewegingsmomentje tijdens het koffie/thee zetten

Hoe dan, hoor ik je denken.

Als je toe ben je aan een drankje of versnapering toe toch? Rek je dan eens, voordat je opstaat, lekker een paar keer uit. En als je toch staat te wachten totdat het water kookt of je Senseo apparaat klaar is, doe dan een paar rek- en strekoefeningen met je benen en rug. Het ideale moment want je staat toch te wachten, dus draai ook nog maar rustig wat rondjes met je hoofd en stretch van links naar rechts en van voor naar achter. En vergeet vooral niet om een aantal squats te maken. Daar krijg je strakkere billen van :-).

Zo, je hebt een aanzet gegeven om je spieren wat soepeler te maken en je bloedsomloop een stimulans gegeven om weer goed te gaan stromen.

Hopla, de 1e tip is “in the pocket”!

3 pauze tips
3 pauze tips squat
Tip 2: Neem wel een middagpauze!

Gewoon doen! Echt, tussendoor even een half uurtje (of langer) niet met je werk bezig zijn maakt je hoofd leeg en vergroot alleen maar je productiviteit. Dus, geniet er van. Werkt je buurvrouw/man ook thuis? Spreek dan een keertje af om samen te lunchen, uiteraard met de in acht neming van de 1,5 meter regeling.

Of bel die ene vriend/vriendin/familielid/collega die je al een tijdje niet hebt gesproken. Ga 10 minuutje mediteren of verder in je boek lezen. En ja, als het weer het toelaat kun je een rondje buiten lopen. Misschien heeft 1 van je buren (die nog wel op zijn of haar werk moet zijn) een hond die vast super blij is als hij/zij extra word uit gelaten.

Hopla, tip 2 “in the pocket”!

Tip 3: Sluit je werkdag goed af.

Afijn, tip 1 kun je natuurlijk ook weer ‘s middags toepassen. Eigenlijk de hele dag door. Soepel dat je dan wordt!

Op naar tip 3.

Ga je na je werk boodschappen doen? Neem dan eens een omweg naar de supermarkt zodat je makkelijker aan de aanbevolen 10.000 stappen per dag komt.

Normaal gesproken, als je klaar bent met werken, stap je in de auto, op je fiets of het OV. Zo zit er wat tijd tussen werk en het thuiskomen en kun je in die tijd de dag doornemen en de werkprikkels verwerken. Dus neem nu ook tijd voor de overgang van werk naar privé. Het zal je helpen om de werkdag van je af te zetten.

Wat vind je van deze tips? Heb je er wat aan? Ben erg benieuwd of deze blog je meer plezier en ontspanning tijdens je werkdag heeft gegeven.

Heb je zelf ook tips dan hoor ik ze graag.